Inloggen voor leden
Website doorzoeken
06-1-2016
Vul de enquete in voor het Solar Trend Rapport06-1-2016
Aftrekpercentage EIA omhoog van 41,5 procent naar 58 procent04-1-2016
Aanmeldformulier bedrijven Investerings subsidie duurzame energie (ISDE)17-12-2015
Publicatie ISDE Subsidie16-12-2015
NEN 1010: Aansluiting van PV omvormers op een bestaande gecombineerde eindgroep10-12-2015
Radio Reporter over kwaliteit zonnepanelen installaties08-12-2015
Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) en de vormgeving van de SDE+ in 201625-11-2015
Terugblik Sunday 201516-11-2015
Zonne-energieprofessor Wim Sinke koninklijk onderscheiden12-11-2015
Al ruim 200 bezoekers hebben zich geregistreerd voor de Sunday op 18 novemberVorig jaar had de Consumentenbond de stakeholders uitgenodigd om te bespreken op welke wijze producten konden worden vergeleken. In eerste aanleg was hun idee om een vergelijkend waren onderzoek te doen, zoals dat vaak gebeurt bij de bond. De stakeholders hebben toen aangegeven dat dit geen effectief plan is door de grote dynamiek in de zonnestroommarkt. Gesuggereerd werd te kijken naar de ‘kwaliteit’ van de leveranciers. In het septembernummer van de consumentengids hebben we gelezen hoe dit vervolgens is uitgepakt.
Er is inderdaad een producentenlijst gepubliceerd. De selectiecriteria zijn helaas nogal discutabel, waardoor de lijst met goede producenten niet volledig is. Dat is een gemiste kans voor de consument.
Vervolgens schrijft de consumentengids dat het toch wel heel moeilijk is om een goed product te kiezen. Er worden wat tips en informatie gegeven. De Zonnekeur Installateur is volgens de Consumentenbond niet deskundig genoeg. Terwijl elke Zonnekeur installateur aantoonbaar deskundig is, gemeten langs de lat van door de overheid erkende opleidingen en examens! Vervolgens gaat de bond op de stoel van de leverancier zitten door zelf de producten aan te bieden via de inkoopactie het Zonnecollectief. Waarom denk je dan na het lezen van het artikel: kan de Consumentenbond beter producten kiezen dan onze leden die dit vak al jaren onder de knie hebben, en wel met de toeleveranciers kunnen omgaan?
Al met al is er voldoende reden voor een goed gesprek met de Consumentenbond.