Inloggen voor leden
Website doorzoeken
08-12-2017
ISDE 2018 met een subsidieplafond van 100 miljoen07-12-2017
SDE+ 2018; De meest opvallende aanpassingen07-12-2017
Wiebes wil snel duidelijkheid geven over toekomst salderen06-12-2017
Kamerbrief SDE+ 201822-11-2017
Btw-teruggaveregeling zonnepanelen blijft voorlopig onveranderd13-11-2017
voorlopige resultaten van de tweede openstellingsronde van de SDE+ in het najaar van 2017.25-10-2017
test24-10-2017
Sunday 8 november Onderzoek ontmoet praktijk!11-10-2017
Regeerakkoord biedt investeringszekerheid aan consument die zonnepanelen koopt27-9-2017
Campagne 'Grote daken vangen veel zon'Vorig jaar had de Consumentenbond de stakeholders uitgenodigd om te bespreken op welke wijze producten konden worden vergeleken. In eerste aanleg was hun idee om een vergelijkend waren onderzoek te doen, zoals dat vaak gebeurt bij de bond. De stakeholders hebben toen aangegeven dat dit geen effectief plan is door de grote dynamiek in de zonnestroommarkt. Gesuggereerd werd te kijken naar de ‘kwaliteit’ van de leveranciers. In het septembernummer van de consumentengids hebben we gelezen hoe dit vervolgens is uitgepakt.
Er is inderdaad een producentenlijst gepubliceerd. De selectiecriteria zijn helaas nogal discutabel, waardoor de lijst met goede producenten niet volledig is. Dat is een gemiste kans voor de consument.
Vervolgens schrijft de consumentengids dat het toch wel heel moeilijk is om een goed product te kiezen. Er worden wat tips en informatie gegeven. De Zonnekeur Installateur is volgens de Consumentenbond niet deskundig genoeg. Terwijl elke Zonnekeur installateur aantoonbaar deskundig is, gemeten langs de lat van door de overheid erkende opleidingen en examens! Vervolgens gaat de bond op de stoel van de leverancier zitten door zelf de producten aan te bieden via de inkoopactie het Zonnecollectief. Waarom denk je dan na het lezen van het artikel: kan de Consumentenbond beter producten kiezen dan onze leden die dit vak al jaren onder de knie hebben, en wel met de toeleveranciers kunnen omgaan?
Al met al is er voldoende reden voor een goed gesprek met de Consumentenbond.